Clou amb èxit el Congrés Internacional Malraux et l’Espagne.

La vessant artística i cultural de Malraux copa un Congrés que per primer cop es celebra fora de França

L

El Congrés International Malraux et l'Espagne: réception, histoire, littérature et autres arts va realitzar la seva cinquena edició els passats 9 i 10 de novembre a la Facultat de Lletres. El Col·loqui, tradicionalment organitzat per l’entitat Amitiés Internationales André Malraux (AIAM) i celebrat anualment a París en les anteriors edicions, es va realitzar per primer cop fora de la capital francesa triant Lleida com a seu d’aquesta edició. L’organització del Congrés ha anat a càrrec de la Dra. Cristina Solé qui, a més, és la corresponsal de l’AIAM a Espanya. Amb ella ens hem entrevistat per a què ens expliqués la seva experiència com a organitzadora i la valoració que n’extreu de la realització del Congrés.

Així doncs, Solé explica que la trobada acadèmica anual es caracteritza per comprendre grans dosis de debat, en les quals any rere any hi apareixen noves aportacions entorn la figura polifacètica de Malraux. A tall d’exemple, assenyala que en aquesta edició es van exposar algunes fotografies, fins aleshores inèdites, de l’Exposició Universal de Paris (1937) i, més concretament, del Pavelló de la República Espanyola, de pintors com ara Pablo Picasso o Joan Miró, entre d’altres. En aquest sentit, el Congrés va comptar amb una sessió no contemplada en el programa però que va ser rebuda amb molt d’entusiasme: El President de l’AIAM, Pierre Coureux, i el periodista i comissari de l’Exposició fotogràfica “L’espagne déchirée 1936-1939. Il y a 80 ans, un conflit fraticide” al Centre International du Photojournalisme de Perpinyà, Gilbert Grellet, van cedir al Congrés una part d’aquesta exposició per a què pogués ser visitada durant la realització del mateix. Aquesta consta d’una trentena de fotografies, de les quals se’n van poder veure una dotzena, realitzades per fotògrafs i fotoperiodistes francesos presents en algun moment en el conflicte civil espanyol. Igualment, la paret lateral de la Sala de Juntes de la Segona Planta de l’edifici del Rectorat va engalanar-se amb un mural del pintor francès Carlo Maiolini. L’obra, que representa múltiples rostres de Malraux en diverses postures i situacions, té unes dimensions d’1,40 metres d’alçada per 4,75 metres de llargada. El mural, valorat en uns 15.000€, va ser donat per l’autor a l’AIAM amb l’única condició que no parés de girar arreu del món. Amb aquest propòsit, doncs, va arribar fins la nostra Facultat.

Entre les ponències presentades al Congrés, Solé en destaca l’exposada per François de Saint-Chéron (U. Paris-Sorbone) qui, durant la seva infantesa, va tenir la sort de conèixer personalment André Malraux i també l’escriptor i dramaturg espanyol José Bergamín. La seva ponència, doncs, va tractar comparativament ambdós personatges des d’una visió personal tenint en compte la seva relació amb cadascun d’ells. Amb tot, no hi ha dubte que la figura de Malraux és en constant ascensió i revaloració, i que s’estan recuperant moltes de les seves percepcions i estudis en tots els seus camps. Tanmateix, i com reconeix Solé, darrerament la percepció de Malraux a Espanya ja no es relaciona tant amb la Guerra Civil i el seu paper vers els republicans espanyols sinó que es vincula més fermament, i cada cop més, amb la seva vessant artística. Fins i tot, en aquest Congrés la majoria dels ponents catalans o espanyols van parlar de l’escriptor francès amb relació a l’art i la cultura, més que no pas a la política i la guerra espanyola.

Finalment, Solé ens confirma que el novembre que ve hi ha previst una nova edició del Congrés, altre cop a París si no hi ha novetats, i que durant el proper mes de juny es publicaran les actes d’aquesta cinquena edició celebrada a la nostra Facultat.