Clou amb èxit la 15a edició de la Setmana de la Comunicació

Una visió de l’actualitat humana i real ha estat el denominador comú de les diferents Mirades Documentals.

Samanta Villar Setmana de la Comunicació 2018
Foto: Facultat de Lletres

En els temps presents i en una societat tan intensament globalitzada, els ritmes accelerats són inherents a la condició humana, i més tenint en compte la dependència vers les tecnologies de la informació i la comunicació. En aquest sentit, el deure i el compromís de les Lletres i les Humanitats rauen en aproximar-se a la realitat a través d’una mirada més humana i autèntica. Aquest, en efecte, ha estat l’exitós propòsit de la 15a edició de la Setmana de la Comunicació, realitzada del 16 al 19 d’abril, la qual ha deixat enrere la ficció per aproximar-se a l’actualitat mitjançant diverses i diferents mirades documentals.

Tanmateix, abans d’emetre qualsevol mirada documental sobre una realitat concreta cal copsar les mirades rebudes amb atenció i interès. Aquest objectiu s’ha assolit, sens dubte, en la Jornada de Portes Obertes que el Grau de Comunicació i Periodisme Audiovisuals ha dut a terme en la primera sessió de la Setmana. Segons Mariona Visa, professora del Grau i organitzadora de la Setmana, l’acte ha rebut “la mirada encuriosida d’alumnes de batxillerat procedents de diferents instituts de Lleida que han visitat les instal·lacions del Magical Media”, suposant un gran èxit d’assistència i participació.

En aquest sentit, és destacable també la conferència de la periodista Samanta Villar qui, a través del gènere factual, combina informació i entreteniment per mostrar realitats humanes sense una temporalitat concreta, emotives, visuals, interessants i desconegudes per a l’espectador. Així doncs, Villar ha evidenciat com la generació, el traspàs i la influència de les emocions esdevenen un dels principals canals informatius, fet que permet copsar la complexitat i a l’hora la riquesa de fer emocionar, de crear emocions pròpies i diverses.

Altrament, en el marc de col·laboració de la Setmana amb l’Animac i amb la Mostra de Cinema Llatinoamericà, a les instal·lacions del Magical Media s’ha realitzat un taller adreçat als alumnes de 2n, 3r i 4t del Grau centrat en la d’ideació i creació d’un documental. Aquest, realitzat per Joan González, director de Docs Barcelona, ha abordat tot el procés creatiu des de com escollir una idea fins a com aconseguir-ne el finançament necessari per fer-la realitat, passant per com poder aplicar aquesta idea a la realitat i a l’entorn concrets. Així mateix, des de la mirada documental literària i la seva adaptació cinematogràfica s’ha projectat el film Generación: Buñuel, Lorca, Dalí, de Javier Espada, estrenat en primícia a Europa. La pel·lícula és un retrat fidedigne de la Generación del 27 i dels paral·lelismes i vigències amb l’actualitat. “El seu valor històric i les aportacions realitzades al nostre temps són immenses”, reconeix Espada. Així doncs, ha definit aquella Generació d’artistes i literats com “el paraíso perdido”, destacant allò extraordinari viscut en aquells anys i amb aquells personatges.

Finalment, cal destacar la gran implicació i compromís de l’alumnat del Grau en l’organització i el desenvolupament de la Setmana. En efecte, la coordinació de ponències i de sessions, la difusió a les xarxes, la decoració, la presentació dels ponents, etc. tot ha anat a càrrec dels alumnes de 3r. Això i la gran afluència de públic en totes les sessions i jornades permet afirmar que aquesta 15a edició ha estat una de les més exitoses de la Setmana de la Comunicació.