Clou amb èxit la 16a Setmana de la Comunicació a la Facultat de Lletres

L’activitat del Grau en Comunicació i Periodisme Audiovisuals ha reflexionat sobre el mitjà radiofònic

46866956214_e236e1bdd5_k
Foto: Facultat de Lletres

La Setmana de la Comunicació ha arribat a la fi d'aquesta setzena edició amb una valoració més que positiva.  Entre els dies 8 i 11 d’abril la Facultat de Lletres de la UdL ha celebrat la 16a Setmana de la Comunicació sota el títol "Univers sonor". La temàtica principal de la setzena edició ha estat l’evolució tècnica i temàtica de la ràdio, així com l’objectiu d’apropar als alumnes a professionals reconeguts del món de la comunicació i aprofundir en els nous continguts i noves tecnologies del mitjà radiofònic. Any rere any, el Departament de Filologia Catalana i Comunicació, amb el suport de la Facultat de Lletres, el Vicerectorat d’Activitats Culturals, el Vicerectorat d’Estudiants i el Consell Social, és l’encarregat d’organitzar la Setmana de la Comunicació junt amb els alumnes de 3r del Grau en comunicació i Periodisme Audiovisuals.

Tanmateix, la Setmana contínua tenint com a objectius, també, la projecció dels estudis de Comunicació i Periodisme Audiovisuals, és per això que, com cada any, s’han obert les portes del Magical Media als alumnes de batxillerat. El dilluns 8 d’abril al matí, gairebé una vuitantena d’alumnes de cinc instituts de les terres de Ponent van poder gaudir d’una visita guiada per les instal·lacions a càrrec dels mateixos estudiants del Grau. Posteriorment, els alumnes van assistir a la conferència inaugural de la setzena edició a càrrec del guionista i humorista Juan Carlos Ortega, sota el títol “La radio, el sonido y el humor”.

Els joves i la ràdio van ser el tema central de la segona ponència del dia. El fundador d’Adolescents.cat, Roger Carandell, va voler donar resposta a la pregunta “Els adolescents escolten la ràdio?” amb la seva conferència. Defenso que els adolescents escolten la ràdio, tot i que molt pocs ho fan a partir de l’aparell, si no que l’escolten al cotxe”, va assenyalar el ponent. El periodista Álex Fidalgo va tancar el primer dia amb la conferència “De la radio al podcasting”, amb la que va fer un petit repàs de la seva vida professional, des dels seus inicis amb tretze anys a la ràdio del seu poble, passant per Onda Cero, fins a on es troba actualment.

Neus González, dj. dels 40 Principals Tour, va ser l'encarregada d'iniciar el segon dia de ponències amb la seva conferència titulada “La ràdio musical, com funciona i com arribar a ser un locutor”. Posteriorment, Quim Morales, periodista de RAC1, va parlar de la creativitat radiofònica i de l'humor a la ràdio.

Amb tot això, va arribar el tercer dia de la 16a Setmana de la Comunicació amb la periodista i locutora Marta Delcor, que va presentar la cinquena edició dels premis Idearàdio convocats per SER Catalunya, en el marc de la Setmana de la Comunicació. “Aquests premis tenen per objectiu que els joves s’animin a presentar els seus projectes de ràdio”, va assegurar Delcor. El següent acte va portar la ràdio local a taula amb una taula rodona protagonitzada per Núria Mora, Josep Lluís Cadena, Jesús Riverola, Noèlia Casellas, David Velasco i Jordi Sebastià.

L'alumnat de 3r del Grau també va programar una activitat reivindicativa sobre la no-presència de la música rap a la ràdio-fórmula actual, titulada "Performance Rapdio" amb el cantant Anser 001 i l'artista del grafiti Krew, que va reproduir en directe el logo de la Setmana en un llenç en blanc.

La conferència “La ràdio, un ésser viu de sang calenta” del periodista Sique Rodríguez i la retransmissió en directe del programa “Què t'hi jugues?” van concloure l'últim dia de la 16a Setmana de la Comunicació, que ja rumia en la següent edició, ja de cara al 2020.