Com ha afectat la Covid-19 als alumnes d’Erasmus?

Entrevistem la Jone Macarulla, alumna de Comunicació i Periodisme Audiovisuals

Jone Macarulla
Foto: Jone Macarulla

"Sempre m'ha agradat viatjar i conèixer altres països, per tant el programa Erasmus era una bona oportunitat per a poder-ho fer"

La Jone Macarulla és alumna de la Facultat de Lletres de la UdL i està realitzant la seva estada a l’Instituto Politécnico da Guarda (Portugal) al Grau de Comunicació Multimèdia. En aquesta entrevista ens explica com ha viscut aquesta experiència.

Què et va motivar a participar en el programa Erasmus?

Sempre m'ha agradat viatjar i conèixer altres països, per tant el programa Erasmus era una bona oportunitat. A més, a nivell acadèmic, em semblava també molt enriquidor per a descobrir noves àrees de la teva carrera professional.

Per quin motiu vas triar el destí on et trobes ara?

Encara que al principi la meva idea era anar-me’n a Noruega, al final vaig haver de canviar el meu destí a Portugal per falta de places. Vaig triar Portugal perquè és un país molt semblant al nostre, i vaig pensar que estaria més còmoda en un país amb costums i idioma similars. A més, vaig descobrir que malgrat ser un país invisibilitzat, té molta cultura.

Com has viscut aquesta experiència malgrat la pandèmia?

La veritat és que no he tingut molta sort, perquè no he pogut conèixer als meus companys i companyes de classe, principalment perquè la majoria de les classes eren en línia. A més, tampoc he pogut viatjar molt a causa de les restriccions de Covid-19. Però ara la situació ha millorat i he pogut socialitzar més.

Com ha estat el procés d'adaptació?

El procés d'adaptació ha estat fàcil, ja que la cultura i l'idioma és similar al d'Espanya, m'he sentit bastant integrada per la societat en general. La gent de Portugal moltes vegades es dirigeix a mi en espanyol i tot i el meu mal nivell de portuguès, no he tingut cap dificultat.

Hi ha grans diferències entre el sistema educatiu de Portugal i el de Catalunya?

En general no hi ha moltes diferències entre el sistema educatiu portuguès i espanyol, però sí que hi ha algunes coses que em van sorprendre una mica. Per exemple, a Portugal són més flexibles respecte als horaris. Recordo que a principis de semestre havien establert un horari que va ser canviat a la setmana següent. Un altre exemple és que els professors no tenen cap inconvenient a retardar les dates de lliurament si així ho desitgen.

Una altra cosa que em va sorprendre va ser el tracte entre professorat i alumnat. A Espanya, es tuteja. A Portugal, es tracta de vostè, cosa que em sembla molt sorprenent.

Quant a les diferències culturals, quins has trobat més curioses?

No he trobat grans diferències, però sí que canvia l'hora de menjar, ells mengen més aviat i els horaris dels negocis són també diferents.

Quin valor afegit està aportant realitzar un Erasmus a la teva formació?

Malgrat la situació de Covid-19, haig d'admetre que en l’àmbit professional i acadèmic he après moltes coses que a Lleida no hauria après, com per exemple utilitzar molts programes que em seran de gran utilitat en el futur. Per primera vegada a la meva vida, he tingut més classes pràctiques que teòriques, i gràcies a això he desenvolupat moltes habilitats en l'àrea de multimèdia.

Quins consells donaries als futurs alumnes que volen realitzar un Erasmus? Recomanes que visquin aquesta experiència?

Jo sempre he estat a favor de fer Erasmus. Considero que és una oportunitat per a aprendre coses noves. En l’àmbit acadèmic, aprens coses que no t'ensenyen a la teva universitat, fins i tot pot ser que descobreixis una àrea que desconeixies. En l’àmbit personal, aprens a independitzar-te, a començar una vida de zero, i a fer amistats sense l'ajuda de ningú. Aquest fet pot ser que t'ajudi a obrir-te més a les persones i a sortir de la teva zona de confort.