Congrés Internacional Malraux i Espanya: recepció, història, literatura i altres arts

La trobada acadèmica pretén donar a conèixer la importància de l’artista francès en l’art i la cultura espanyola durant la guerra civil

cartell-congrés-Malraux
Imatge Congrés Malraux

En ocasió de la celebració del 40e aniversari de la mort de l’escriptor André Malraux, i en el marc del 80e aniversari de la guerra civil espanyola, l’àrea de Francès de la Facultat de Lletres de la Universitat de Lleida i l’associació Amitiés Internationales André Malraux (AIAM), organitzen el “Congrés Internacional Malraux et l’Espagne: réception, histoire, littérature et autres arts” que tindrà lloc els propers dies 9 i 10 de novembre a la Sala de Juntes del segon pis.

André Malraux fou i continua sent una figura de referència a Espanya en la lluita per la llibertat i la democràcia, així com en la defensa i l’estudi de la seva cultura. Algunes de les seves iniciatives més conegudes en aquest sentit són: el seu compromís i la seva participació directa en la Guerra Civil (1936-1939), les nombroses conferències sobre el tema que va realitzar arreu del món, la publicació de la novel·la L’Espoir (1937) i del film Sierra de Teruel creats a partir de la seva experiència, així com els nombrosos articles sobre aspectes polítics i culturals d’Espanya. Igualment, Malraux –gran admirador de la cultura i de l’art espanyols- va dedicar també escrits a l’anàlisi de l’art espanyol, especialment la pintura, l’escultura i la literatura. En els seus estudis va aportar una visió innovadora sobre l’art espanyol que continua vigent, i va considerar alguns artistes espanyols com a precursors de la concepció actual de l’art, aspecte encara poc estudiant.

Amb tot, els objectius del Congrés Internacional Malraux esdevenen: aprofundir en l’estudi de la visió de Malraux sobre Espanya a través de l’estudi de documents inèdits als quals algun dels ponents ha tingut accés, analitzar la visió de Malraux sobre diversos artistes espanyols i catalans, aprofundir en la comparació entre la visió de Malraux i altres intel·lectuals contemporanis i, en definitiva, donar a conèixer la importància de l’artista francès i la seva aportació a la causa republicana a través de la difusió que en va fer arreu del món.

El Congrés compta amb la intervenció d’acadèmics de diverses universitats internacionals i espanyoles, com ara París, Salamanca, Casablanca, Freiburg o Belfast entre d’altres. En el següent enllaç hi trobareu el programa.