El CAEM de la UdL treu a la llum un nu inèdit de Joaquim Sunyer

Els experts han treballat cinc mesos per certificar l'autoria del pintor noucentista

Captura (2)
Foto: CAEM
Els experts del Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida (UdL) han certificat l'autoria d'una obra inèdita del pintor Joaquim Sunyer (Sitges 1874-1956), el representant més emblemàtic del Noucentisme pictòric català, juntament amb Torres Garcia i Xavier Nogués.

Es tracta d'un nu femení assegut de 1936 que s'inscriu en la segona i definitiva etapa pictòrica de Sunyer, un estil madur, plàcid i equilibrat arrelat a la Mediterrània que caracteritzà l'escola noucentista. L'oli sobre llenç, de 91,5 x 72,7 centímetres (sense marc) i en magnífic estat de conservació, du la signatura del pintor barceloní. L'investigador i la investigadora principal del CAEM que han fet l'anàlisi d'aquesta obra inèdita, Ximo Company i Anna Pedret, han trigat més de cinc mesos, per determinar i certificar-ne l'autoria.

Les proves tècniques efectuades al llenç inclouen inspecció organolèptica, fotografia digital HD mitjançant llum difusa reflectida de l'espectre lumínic visible, microfotografia digital amb llum difusa reflectida, fotografia infraroja, fluorescència visible induïda per  ultraviolada (UVF 365 nm) i microscòpia.

L'obra exhibeix un dibuix vibrant i sensual, realitzat amb una gran soltesa que evidencia la prodigiosa mà d'un artista experimentat que copia del natural i que, amb poques línies encaixa el cos i l'expressió de la jove. Els tocs de llum, amb un blanc pur, han estat aplicats en l'última addició de pintura, la qual cosa suposa, afirmen els experts, que l'artista va construir primer les ombres i els tons mitjans per després afegir els punts de llum.

Les ombres apareixen remarcades al maluc i a la cuixa dreta amb una pinzellada més opaca i fina; de la mateixa manera, s'ha realitzat un contorn més definit de la figura en els braços, cintura i cames. El cabell està construït mitjançant la superposició de diferents tonalitats, encara que en aquest cas s'ha recorregut a una superposició de taques pictòriques, més enllà de les recurrents pinzellades en ziga-zaga.

"Segurament estem davant del nu més adult, refinat, atractiu, de l'extens catàleg pictòric de Joaquim Sunyer", afirma Ximo Company. "Una indiscutible obra mestra de la pintura catalana de la primera meitat del segle XX", conclou el professor de la UdL.