Entrevistem a Lorena Geanina, estudiant d’Erasmus a Portugal

“Qui no tingui clar si fer un Erasmus o no, que no s'ho pensi dos cops”

083200F7-A8F2-4A11-BD6E-5E96FA52ED0E
Foto: Laura Amigó

LORENA GEANINA (Bucarest, 21 anys). Fa ben poc que la Lorena, alumne de 4t de Comunicació i Periodisme Audiovisuals, ha tornat de Portugal. Ha estat finalitzant els seus estudis universitaris a l’Institut Politècnic de Guarda junt amb la Laura Amigó, també entrevistada anteriorment. La Lorena ens explica la seva experiència com a estudiant d’Erasmus.

Què et va motivar a participar en el programa Erasmus?

A tercer ja em rondava pel cap la idea de fer un Erasmus, tot i que no sabia a on. A quart em vaig animar i vaig decidir marxar per tal de fer un canvi d'aires, conèixer gent nova, aprendre d’altres cultures i, en definitiva, acabar el grau a una altra ciutat europea.

I per quin motiu vas escollir marxar a Portugal?

Realment jo volia anar més cap al nord d'Europa, però em demanaven el títol d’anglès i no el podia tenir a temps.  Així doncs, vaig decidir Portugal perquè està a prop de casa i, encara que tothom digui que Portugal és aquí mateix i és similar a Espanya, és un país totalment diferent del nostre.

L’allotjament és un tema que preocupa a molts alumnes a l’hora de marxar fora. Quin va ser el teu procés per trobar allotjament?

La meva preocupació per trobar allotjament crec que va ser la més gran de totes. En primer lloc em vaig posar en contacte amb la universitat (IPG), que em va facilitar el contacte de les residències. Després d'insistir amb molts correus i no obtenir resposta, em van dir que no quedaven places perquè no havia omplert cap sol·licitud, cosa que jo no sabia. Llavors vaig posar-me en contacte amb la meva coordinadora de Guarda i em va enviar dos contactes que tenien cases per estudiants. Per tant, vaig contactar amb els dos i finalment un em va contestar. I així va ser com vaig acabar en una amb altres estudiants d’Erasmus.

I el procés d'adaptació?

Sincerament no ha estat difícil. També he de dir que la meva companya Laura Amigó, i ara gran amiga, em va facilitar molt les coses. A més, la gent és molt simpàtica i t'ajuda molt, sobretot si veuen que ets de fora.

Trobes grans diferències entre el sistema educatiu de Portugal amb el de
Catalunya?

Respecte s la universitat que estic sí. Les avaluacions són diferents, per exemple ells tenen l'opció d’escollir entre fer avaluació continua anant a totes les classes i no fer examen o no anar a classe i presentar-se a examen. A més, tenen tres opcions a examen i després dues recuperacions. Pel que fa a l’organització, no és el seu punt fort, així que sí que hi ha bastant diferència.

Pel que fa a les diferències culturals, quines has trobat més curioses?

L'anglès és una de les diferències més grans. És una cosa estranya, ja que per exemple et trobes gent que sap parlar molt anglès o que no en sap gens. Però ells no utilitzen el doblatge al cinema com nosaltres fem. A més, no són gent sorollosa i que parli molt fort, poques vegades vas al transport públic i et trobes molt de soroll. Una altra diferencia, és que es tracten sempre de vostè. I els horaris del menjar també són un altre tema a tractar, ells, per exemple, a les 12.00 h ja dinen i sopen al voltant de les 19.30 h i les 20.30 h, en canvi nosaltres ho fem tot més tard.

Com ha estat l’adaptació a un altre idioma?

Molt fàcil. La llengua no va ser un impediment, ja que la majoria de portuguesos saben castellà o almenys l'entenen. I en el nostre cas, el portuguès s'aprèn molt fàcil i si no és portuguès, almenys és "portunyol". Al principi sembla que no entenguis res i que t'estiguin parlant un altre idioma i vas entenent només alguna paraula, però després ja ho entens tot millor. En definitiva, el portuguès s'entén molt bé i és una llengua en la qual només cal que s’acostumi l'oïda.

Suposo que també has tingut temps per conèixer Portugal. Quins llocs has pogut visitar?

I tant! He pogut visitar Porto, Aveiro, Costa Nova, Lisboa, Serra da Estrella i els poblets del voltant.

Quin valor afegit aporta l'Erasmus a la teva formació?

El fet de conèixer noves cultures, noves maneres de pensar, nous projectes basats en temes regionals, altres maneres de treballar i, sobretot, el fet de treballar amb persones que tenen una altra manera de treballar.

Així doncs, recomanes l’experiència?

Totalment, recomano aquesta experiència al 100%. El fet de sortir de la nostra zona de confort ens ensenya moltes coses i si a més d'això, ho fem durant uns mesos i coneixent gent nova, estudiant en una altra universitat i en una altra llengua que no sigui la nostra, els valors que anirem aprenent i tot el que podrem fer és una cosa que no té preu. Qui no fa un Erasmus no ho pot entendre tot això!

Quins consells donaries als futurs alumnes que volen realitzar un Erasmus?

Que no tinguin por de marxar de casa i conèixer gent nova. Fer un Erasmus és fer amistats d'arreu del món, és conèixer noves cultures, viure noves experiències i, evidentment, també és espavilar-se una sola. Qui no tingui clar si fer un Erasmus o no, que no s'ho pensi dos cops i que hi vagi perquè el que et dóna i aporta un Erasmus no t'ho dóna ningú.