Entrevistem a Ricard Casals, estudiant d'Erasmus a Itàlia

“L’Erasmus és una experiència única que et permet conèixer altres mons i cultures”

Ricard Casals
Foto: Ricard Casals

RICARD CASALS (Lleida, 22 anys). El Ricard, alumne de 4t del Grau en Història de l’Art i Gestió del Patrimoni Artístic, des del 19 de setembre que està d’Erasmus a la Università degli Studi Suor Orsola Benincasa de Nàpols i té previst tornar al juliol. Ens explica la seva experiència en la següent entrevista.

Què et va motivar a participar en el programa Erasmus?

Mai ho vaig tenir gaire en compte, però al final vaig decidir fer-ho per les bones recomanacions de professors, amics i companys que havien participat en el programa.

I per quin motiu vas escollir marxar a Itàlia?

Pensava que era un destí molt afí als meus estudis. També, perquè en comptar ja amb un bon nivell d'anglès, vaig creure que estaria bé aprendre una altra llengua com és l'italià.

L’allotjament és un tema que preocupa a molts alumnes a l’hora de marxar fora. Quin va ser el teu procés per trobar allotjament?

Primerament em vaig informar dels preus dels pisos al centre de Nàpols, els quals eren bastant elevats. Després vaig assabentar-me que hi havia una opció de residència gratuïta que oferia la meva universitat, i no vaig dubtar en elegir-la.

I el procés d'adaptació?

Pot ser bastant relatiu depenent de cada cas. En el meu, no ha estat fàcil del tot, ja que depèn molt de l'ambient en el qual et trobis en el lloc on vius o les amistats que vas fent. Si ets una persona més selectiva, està clar que et serà més complicat adaptar-te. Pel que fa al tracte amb la gent de la ciutat, si poses interès a aprendre la llengua t'hi trobaràs molt còmode.

Trobes grans diferències entre el sistema educatiu d'Itàlia amb el de
Catalunya?

Sense dubte. Diria que el sistema universitari italià manca considerablement d'organització respecte al català. Penso que els hi manca fer més treballs escrits, actualitzar-se amb les noves tecnologies, ampliar l'horari de les biblioteques i sales d'estudi i, a més, estaria bé que les classes no fossin tan magistrals. Per contra, sí que és cert que el fet  que treballin tant l'àmbit oral els hi aporta grans avantatges.

Pel que fa a les diferències culturals, quines has trobat més curioses?

Precisament a Nàpols és on se'n podrien trobar de més grans. Són molt anàrquics amb tot el que fan, sobretot amb la circulació pels carrers que en comparació amb la nostra, és un caos. També en temes de valors principals com la consideració respecte al racisme, el feminisme i l'homofòbia, no estan tan avançats com nosaltres. La seva gent però, són molt oberts i hospitalaris, i sempre els hi agradarà mantenir una conversa amb tu.

Com ha estat l’adaptació a un altre idioma?

En el meu cas ha estat bastant fàcil. Vaig realitzar un petit curs abans de venir, i a més a més visc amb italians a la residència, fet que m'ha ajudat molt a aprendre'l. Tot radica en posar-hi ganes, i en intentar parlar-lo a cada lloc on tinguis oportunitat, com quan vas a fer la compra o demanes un cafè.

Suposo que també has tingut temps per conèixer Itàlia. Quins llocs has visitat fins al moment?

Museus, esglésies, ruïnes, miradors, la costa... Nàpols i els seus voltants són un lloc ple de cultura i oci. A més, un fet molt important de l'Erasmus és viatjar, i he pogut visitar tant la resta d'Itàlia, com altres països d'Europa com Grècia o Holanda.

Quin valor afegit aporta l’Erasmus a la teva formació?

Explorar nous mètodes d'ensenyament i aprenentatge, fer assignatures que en el nostre país no es treballen tant, i més enllà de la formació, créixer i conèixer a nivell personal.

Així doncs, recomanes l’experiència?

Totalment. És una experiència única, on coneixes a moltes persones, tens la sort de viatjar i veure altres mons i cultures, i et fa créixer com a persona a l’estar lluny de la teva zona de confort.

Quins consells donaries als futurs alumnes que volen realitzar un Erasmus?

Que sàpiguen triar molt bé els ambients en els quals es mouen. Sobretot, que aprenguin la llengua, ja que és un fet molt enriquidor tant per la formació personal com per a poder conèixer a les persones del lloc on estan. I finalment, ja que no tot és diversió, que aprenguin de cada experiència, gaudeixin tot el que puguin i valorin la gran oportunitat que és realitzar el programa.