Entrevistem la Núria Preixens, responsable dels cursos de paleografia

"La paleografia et permet conèixer de primera mà les fonts primàries amb les quals treballa la història"

Cursos paleografia (1)
Foto : Cursos de paleografia

La Núria Preixens és professora associada de Paleografia i Diplomàtica i de Civilització Medieval a la Universitat de Lleida. Cada dimecres des del dia 12 de febrer, coincidint amb l'inici del segon semestre, imparteix cursos de paleografia, normalment de 16 a 17.30h, a l'aula 2.15 de la Facultat de Lletres. Aquestes sessions finalitzaran el dia 27 de maig.

Com descriuries la paleografia?

La paleografia és literalment l'estudi de l'escriptura antiga. En altres paraules, i en la pràctica, és la disciplina que ens permet llegir textos antics, que utilitzaven altres tipus d'escriptura, diferents grafies, etc.

Per què et vas decantar per aquesta especialitat de la història?

De fet jo vaig dedicar-me a la història per la paleografia, ja que ja hi havia tingut algun contacte abans de començar a la Universitat. Sempre ho he trobat apassionant, primer perquè et permet conèixer de primera mà les fonts primàries amb les quals treballa la història, en les que es basa. Per altra banda és emocionant trobar-te en moltes ocasions davant de documents que des del moment en què van ser escrits no s'han tornat a llegir, i això fa que en certa manera et transporti en el temps, en molts casos (i en el meu més específicament) a uns quants segles enrere.

Quina voluntat tenen aquests cursos?

La voluntat d'aquests cursos és principalment la de fer arribar la paleografia a tothom. Per una banda a aquelles persones que no hi han tractat mai, donar-los-hi unes bases perquè si mai es troben davant d'un pergamí o qualsevol altre document, siguin capaços de llegir-lo. Per altra banda per aquells qui ja en tenien alguna noció abans de començar, serveix per veure més casos i excepcions amb les quals es poden trobar, ja que procuro que en les sessions vegem documents de diversos tipus així com de diverses procedències, des de documents de Lleida, fins a documents castellans, portuguesos o de la zona dels Pirineus.

Qui els organitza?

El curs l'organitza el Grup de Recerca Consolidat d'Estudis Medievals "Espai, Poder i Cultura", dins del Departament d'Història de la Universitat de Lleida.

Com va sorgir aquesta iniciativa?

La iniciativa va sorgir entre el grup de recerca que t'he mencionat i jo mateixa. Jo ara mateix, i com a primer any, sóc professora associada, i una de les assignatures que dono és Paleografia i Diplomàtica al Grau d'Història. És en el que estic especialitzada i el que més m'apassiona. Fent la classe al primer semestre m'ho vaig passar bé i a més a més els alumnes van acabar força contents i entusiasmats (alguns d'aquells alumnes ara estan fent les pràctiques en arxius de la ciutat). Arran d'això, i ja veient en els primers mesos de curs que hi tenia facilitat i m'agradava ensenyar, i tenint en compte que fa uns anys també s'havien fet des del Grup de Recerca alguns cursos similars, vam decidir fer aquest curs.

Qui pot participar/assistir en aquests cursos?

El curs és obert a tothom, tant si es tenien coneixements previs de paleografia com si no s'hi havia tractat mai. Com que es va donar el cas que es va apuntar gent sense coneixements previs, vam començar el curs des de 0, mentre que si tothom que s'hi hagués apuntat ja hagués fet alguna cosa de paleografia, ens hauríem saltat més els aspectes bàsics i fonamentals necessaris per començar a llegir documents antics. Pel que fa als inscrits (20 persones, cobrint per tant totes les places que vam oferir), hi ha molta diversitat, ja que per una banda podem trobar estudiants d'Història de la Universitat (alumnes que ja han fet l'assignatura dins del grau però que volen seguir aprenent i practicant, així com alumnes que la faran l'any vinent o d'aquí a un parell d'anys però ja volen tenir una base), i per altra tenim gent externa a la universitat, com personal d'algun arxiu de la ciutat, persones interessades en la història medieval, algun graduat en història de l'art o un professor de dret que vol aprendre paleografia per poder llegir fonts documentals de la seva disciplina.