II Simposi Internacional Màrius Torres

El Simposi coincideix amb el setanta-cinquè aniversari de la mort de Torres i amb el setantè de la publicació de la primera edició de Poesies.

Els propers 26 i 27 d’octubre la Càtedra Màrius Torres de la Universitat de Lleida durà a terme el II Simposi Internacional Màrius Torres que tindrà lloc a la Sala Víctor Siurana i a les Sales de Juntes del 2n i 3r pis de la Facultat de Lletres.

El Simposi se realitza amb motiu de la commemoració del setanta-cinquè aniversari de la mort del poeta lleidatà (Puig d’Olena, 1942) i del setantè aniversari de la publicació de la primera edició de les seves Poesies (Coyoacán, Mèxic, 1947). En aquest sentit, la trobada acadèmica pretén aprofundir en la figura de l’escriptor lleidatà i també en la creació literària catalana dels primers cinquanta anys del segle passat. A més, la Càtedra ha editat un facsímil de reculls autògrafs del poeta i un recull de comentaris de textos seus a càrrec de trenta-sis poetes actuals. Així mateix, la Càtedra fomenta la difusió de l’obra de Torres amb la promoció de traduccions al rus, al romanès i a l’alemany.

El Simposi s’estructura sobre tres línies temàtiques de treball científic: noves lectures de Màrius Torres; arts i literatura catalanes en el període d’entreguerres (1914-1945); i influències i confluències en la poesia catalana de la primera meitat del segle XX.  Així doncs, les diverses comunicacions sobre les quals transcorrerà l’acte tractaran qüestions com la poesia de la primera meitat del segle XX, metodologia, crítica literària i didàctica sobre aspectes concrets de l’obra de Torres, el paper i la importància de la música en el poeta lleidatà, relectures de les seves poesies en poetes de la primeres meitat del XX i traduccions a diverses llengües.

Altrament, el dijous 26 es durà a terme una Taula Rodona amb la participació d’Amat Baró, Àngels Gregori i Eduard Sanahuja, moderada per Enric Falguera. Al vespre del mateix dijous es representarà l’espectacle literari «Entre dos desembres, la primavera. Màrius Torres (Sanatori de Puig d’Olena 1935-1942)», idea i direcció de Rosa Mesalles, i es presentarà el llibre Cartes a Mahalta, selecció de la correspondència entre Màrius Torres i Mercè Figueras a cura de Meritxell Guimet i Margarida Prats. Finalment, el divendres al matí es durà a terme una ruta literària per «La Lleida de Màrius Torres» a càrrec de Margarida Prats i Salvador Escudé, i a la tarda hi haurà un diàleg entre Narcís Comadira i Lluís Llach sobre la traslació «De la poesia a les arts», moderat pel mateix Escudé.

Canal Youtube de la Càtedra Màrius Torres