III Setmana de les Lletres Hispàniques

El procés creador literari i una representació teatral, les principals novetats d’aquesta edició.

A-3SetmanaLetrasHisp-18-final
Imatge: Departament Filologia Clàssica, Francesa i Hispànica

La Facultat de Lletres, en el seu afany per protegir, dignificar i divulgar el coneixement de les cultures i les llengües, acull per tercer any consecutiu la Semana de las Letras Hispánicas, organitzada pel Departament de Filologia Clàssica, Francesa i Hispànica. Aquesta edició, que tindrà lloc els dies 17, 18 i 19 d’abril al Saló Víctor Siurana i a la Sala d’Actes, compta amb alguna novetat respecte de les dues edicions anteriors. Per tal de conèixer-les amb profunditat ens hem trobat amb la professora Mª Ángeles Calero, membre de la comissió organitzadora.

Així doncs, Calero ens ha confirmat que els objectius de l’activitat segueixen sent els mateixos, conscient que la tasca que es pretén divulgar i enfortir requereix de constància i persistència. En efecte, doncs, s’aspira a cohesionar l’alumnat de la Facultat i sobretot el d’Estudis Hispànics i Filologia Hispànica, així com involucrar-lo en el seu desenvolupament formatiu; aconseguir una major visibilitat de la titulació, sobretot més enllà del context acadèmic; i crear consciència dels valors que comporta la interdisciplinarietat impulsada per l’activitat, sobretot entre les cultures, llengües i literatures espanyola, francesa i clàssica, i les influències mútues. Així mateix, l’organitzadora confirma que aquest any l’esdeveniment s’ha obert també a alumnes d’ESO, i no únicament de batxillerat com havia succeït en les edicions anteriors, tot aprofitant el lliurament de premis del III Concurso de Relatos Cortos.

En aquest sentit, també es pretén donar resposta a les inquietuds, interessos i desitjos dels alumnes del Grau els quals s’adrecen, en bona mesura, al procés creador literari. És per això que la creació literària adopta un paper essencial en aquesta edició, a través de la ponència dels escriptors Carme Riera i Pere Rovira. Aquest darrer, professor també de la Facultat, és un consagrat novel·lista i poeta, premiat nombroses vegades per les seves obres. “En aquestes conferències es tractaran qüestions relacionades amb les tècniques, estratègies, inquietuds, motivació i recursos lingüístics i literaris a l’hora d’iniciar el procés creador d’obres literàries”, afirma Calero.

Una altra novetat d’aquesta edició és la representació teatral que tindrà lloc el dimecres 18, a càrrec dels alumnes xinesos del Diploma de Estudios Hispánicos. A més, l’obra és un text de creació pròpia dels mateixos alumnes, a partir dels seus interessos, inquietuds i experiències. Aquesta iniciativa està vinculada amb l’assignatura anual de “Teatre” que els alumnes del Diploma realitzen a l’Aula de Teatre Municipal, una hora a la setmana. Amb aquesta “es pretén fomentar i millorar l’expressió oral en espanyol de l’alumnat xinès, la dicció, la pronunciació, la fluïdesa i l’entonació, fenòmens que no es poden treballar amb l’expressió escrita”, destaca la professora.

Finalment, les expectatives laborals i el paper del filòleg i del lingüista en el món universitari i acadèmic és un altre dels aspectes que es tractaran enguany. En efecte, sota el títol “Ser estudiante de Hispánicas hoy”, es durà a terme un debat en el qual hi participaran els alumnes del Grau i del Màster. En aquest, moderat per Óscar Fernández, professor de Comunicació i Periodisme Audiovisuals i Cap de Continguts de Lleida TV, es tractaran qüestions que preocupen l’alumnat i que relacionen la passió i la vocació per la llengua, la literatura i la filologia amb l’encaix actual en el món laboral i universitari, i el paper que hi desenvolupen.

Podeu consultar el programa de la III Semana de las Letras Hispánicas en el següent enllaç.