Organitzant la Setmana de la Comunicació des de casa

"El canvi més significatiu va estar el canvi d'un acte presencial a un acte via streaming, això va fer que tots els grups ens impliquéssim més en el projecte"

Descarregar Pdf
REUNIÓ DIRCOMS
Foto : Reunió dels directors de la Setmana de la Comunicació

Del 20 al 23 d’abril es va celebrar la 17a edició de la Setmana de la Comunicació titulada “Llums, càmera i realitat!”, organitzada des del Departament de Filologia catalana i Comunicació de la Universitat de Lleida. Els alumnes de tercer curs del Grau de Comunicació i Periodisme Audiovisual van ser els encarregats de dur-la a terme a través de l’assignatura de “Comunicació corporativa”.

En aquesta edició el tema va ser l’adaptació de fets reals en diferents formats, tant en informatius com en sèries televisives, les pel·lícules, el cinema d'animació, la novel·la gràfica, les instal·lacions artístiques o la videocreació.

Aquest any, degut a la situació en la qual es troba el país provocada per la Covid-19, la Setmana de la Comunicació es va celebrar de forma virtual a través de la plataforma Twitch.Tv.

Hem parlat amb la Mariona Visa, professora de l’assignatura de “Comunicació corporativa”, per saber quines van ser les directrius per poder adaptar la Setmana de la Comunicació a aquesta nova situació:

Des del primer moment es va decidir celebrar la Setmana de la Comunicació de forma virtual o es va plantejar anul·lar-la? 

La Setmana de la Comunicació té, des del seu naixement, una doble voluntat. Per una banda,  aprofundir en una rama específica dels estudis de Comunicació i Periodisme Audiovisuals de la mà de professionals en actiu. Per l'altra, que els alumnes organitzin directament l'esdeveniment i en gestionin la seva comunicació, d'una manera el més similar possible a l'activitat professional. Per aquests motius vam voler tirar endavant la Setmana de la Comunicació a pesar de la situació actual, ja que era l'única manera que els alumnes poguessin gaudir de les sessions planejades i, a la vegada,  que els que l'organitzen s'adaptessin a la situació tal com fan els mitjans de comunicació professionals.

 

La Setmana de la Comunicació s’organitza des de l’assignatura Comunicació corporativa. De quina forma s’han adaptat les classes aquesta nova situació?

Sí, aquests dos últims anys la Setmana de la Comunicació s'ha organitzat des d'aquesta assignatura de tercer curs. Vam tenir algunes sessions presencials a l'inici del semestre on els alumnes van començar a gestar l'estratègia comunicativa i a prendre algunes decisions sobre com s'enfocaria aquest any la Setmana, com per exemple, la seva imatge corporativa. Però la resta ja s'ha fet tot des de casa. L'assignatura ha seguit de forma virtual, a través de videoconferències i tutories, i els alumnes també s'han organitzat de forma molt eficaç des de casa per parlar entre ells i tirar endavant totes les tasques.

 

Consideres que l’adaptació dels alumnes a aquesta nova forma de treballar ha estat senzilla?

La Setmana de la Comunicació sempre suposa un repte pels alumnes de tercer, ja que és una activitat on demostren moltes de les seves habilitats i competències professionals. Aquest any, a aquest repte de base s'hi ha afegit el confinament, que ha dificultat algunes de les
accions. Però s'hi han adaptat molt bé, han treballat molt i han demostrat la seva vàlua. No era fàcil i se n'han sortit molt bé, treballant en grup, prenent decisions en intervals de temps curts i solucionant les dificultats que han anat sorgint.

 

També hem parlat amb els alumnes que van realitzar el rol de directors en aquesta edició per descobrir com es va organitzar la Setmana de la Comunicació des de dins:

Com es va afrontar l’organització de la Setmana de la Comunicació des de casa? Quins canvis vau haver que fer?

La realitat és que setmanes abans de la declaració d'estat d'alarma des de l'equip de directors conjuntament amb la nostra professora, Mariona Visa, vam estar preparant un pla de crisis que ens serviria per afrontar aquest estat d'alarma. Un cop declarat, tots els equips vam començar a repensar maneres de fer la Setmana de la Comunicació: la plataforma, les ponències, la metodologia, etc. El canvi més significatiu va estar el canvi d'un acte presencial a un acte via streaming, això va fer que tots els grups ens impliquéssim més en el projecte, ja que vam estar molts dies provant les diferents plataformes i mitjans que teníem per tal d'assegurar una correcta emissió. D'altra banda, tots els equips vam adaptar les nostres tasques a un format 100% online.

 

Les xarxes socials han jugat un paper molt important en aquesta edició de la Setmana de la Comunicació. Com es van adaptar a aquesta nova situació?

Les xarxes socials de la Setmana de la Comunicació han hagut d'intensificar els seus esforços per promocionar aquesta setmana i explicar detingudament com es podria seguir: a través de quines plataformes, els horaris, els ponents, etc. Ha sigut un treball eficaç per mantenir el públic que ja teníem i buscar-ne de nou. S'ha fet molt més contingut del que ja teníem, han estat constantment atents a les indicacions i han sigut eficaços en moments de crisi.

 

Consideres que ha estat més complicada la coordinació entre els diferents grups de treball?

Evidentment, les reunions en presencial son més directes i productives que no pas les online. Sempre hi ha problemes de connexió, ja sigui per la plataforma en la qual ens reunim o algun company/a que té dificultats per connectar-se. De totes maneres, hem pogut establir una comunicació interna eficaç a través de plataformes com WhatsApp, Trello, Drive i Skype.

 

Amb quines dificultats us vau anar trobant en el procés de preparació de la Setmana de la Comunicació de forma virtual? I durant en la celebració d’aquesta?

Un dels principals problemes era a través de quina plataforma emetríem el nostre contingut, ho faríem en directe o pregravat? Com faríem el torn de preguntes? Es veuria bé? S'escoltaria bé? Doncs tots aquests dubtes ens van portar de cap en les primeres setmanes de confinament però de seguida vam decidir entre tots com solucionaríem aquest problema.

Durant la Setmana de la Comunicació ja ho teníem tot preparat, s'havien fet moltes proves i el contingut estava llest per ser emès. Tot i que sempre hem jugat amb la incertesa de si caurà Internet, hi ha hagut moments que hem tingut dificultats tècniques, moltes coses poden passar quan depens d'una connexió a Internet.

 

Els ponents van ser receptius als canvis proposats des de l’organització?

Totalment, agraïm molt la seva col·laboració i la seva paciència. Tots han entès la situació i el nou format de la Setmana de la Comunicació i han estat al nostre costat en tot moment amb ponències que ens han alegrat la tarda a tots.

 

Consideres que ha tingut avantatges la celebració virtual de la Setmana de la Comunicació?

Sí, amb una celebració virtual en un moment de confinament és un avantatge. Tothom està a casa confinat i pot accedir als nostres continguts des de qualsevol lloc. Podem arribar a molta més gent de la que ho faríem en presencial.

 

Creus que seria una bona idea que en les pròximes edicions també es retransmetessin les ponències per alguna plataforma com Twitch.Tv?

Definitivament, Twitch.Tv té un avantatge: que és online. Això vol dir que qualsevol persona des de qualsevol lloc pot veure l'emissió en directe de la SetCom, no hi ha la necessitat que s'hagi de desplaçar un dia en concret a una hora en concret fins a la UdL. Com he dit abans, podem arribar a molta més gent que no pugui estar a Lleida aquella setmana.