Professors i estudiants de la Universitat Jean Jaures de Tolosa ens visiten

alumnes tolosa a la udl
Foto: Facultat de Lletres

Els passats dies 15, 16 i 17 de maig, la Universitat de Lleida va acollir una desena de professors i estudiants de la Universitat de Tolosa – Joan Jaurés, en el marc del conveni d’intercanvi que tenen aquests dos centres universitaris en matèria de filologia occitana. Si fa unes setmanes van ser els lleidatans que van visitar Tolosa (on els estudiants catalans van ser acollits per estudiants tolosans) per participar en les activitats de la Setmana Occitana i, en el cas dels professors, impartir diverses sessions formatives, ara ha estat el torn dels occitans.

El programa de l’intercanvi, que també va comptar amb diferents activitats de lleure, va girar entorn diverses sessions formatives en què van participar paral·lelament els estudiants catalans i occitans. Els ponents d’aquestes sessions van ser: Jacme Gourc (professor de literatura occitana medieval a la Universitat de Tolosa) amb la conferència “La paraula poetica femenina occitana a l’Edat Mejana: quand la mestressa se fa mèstra, lo cas de las ‘trobairitz'”, Francés Pic (bibliògraf i bibliòfil, doctor per la Universitat de Viena vinculat avui a la Universitat de Tolosa – Joan Jaurés) amb una intervenció titulada: “Menudalhas e parpèlas, efemèrs e ocasionals. Esbòç d’una tipologia dels supòrts non-libres de la comunicacion escricha en occitan. Amb un apròchi del cas de las afichas e placards, de l’aveniment de l’estampariá (sègle XVen) a uèi” i, finalment, Patric Sauzet (professor de lingüística occitana a la Universitat de Tolosa) que va oferir una sessió sobre el subjecte nul en occità, fet que separa generalment aquesta llengua del francès, i les seues especificitats davant altres llengües romàniques veïnes.

A més, els estudiants occitans van poder assistir a una sessió de comentari de textos literaris catalans impartida pel professor Jordi Malé. Igualment, es va debatre sobre la posició legal de l’occità a Catalunya amb Xavier Moral, responsable d’occità de la Direcció General de Política Lingüística de la Generalitat, en el marc d’una tertúlia animada pel professor Albert Turull. La delegació occitana va ser igualment rebuda pel director del Departament de Filologia Catalana i Comunicació, Miquel Pueyo, i per la Degana de la Facultat de Lletres, Carme Figuerola.

La valoració final de les jornades ha estat excel·lent fet que afavoreix l’impuls d’una formació d’excel·lència en filologia occitana d’una banda i de l’altra de la frontera estatal.