Simposi Joaquim Capdevila

La interdisciplinarietat i l’actualitat esdevenen elements cabdals del glocalisme

Els passats 14 i 15 de desembre va tenir lloc el Simposi Joaquim Capdevila, nom amb el qual es va batejar el III Simposi del Grup d’Estudis de la Cultura i les Identitats a l’Europa Contemporània (GECIEC), del qual n’era el director, ideòleg i màxim impulsor.

El Congrés, sota el títol “Ficcio(ns) i imaginaris locals”, va ser un emotiu record i homenatge al professor del Grau en Comunicació i Periodisme Audiovisuals de la Facultat de Lletres Joaquim Capdevila, traspassat recentment de forma inesperada. En aquest sentit, la presentació del Simposi va confluir entorn d’un intens pensament cap a Capdevila en les paraules dels quatre ponents: Joan Biscarri (Vicerector d’Activitats Culturals i Projecció Universitària de la Universitat de Lleida), Carme Figuerola (Degana de la Facultat de Lletres), Miquel Pueyo (director del Departament de Filologia Catalana i Comunicació) i Mariona Lladonosa (membre del GECIEC).

Amb tot, i com a colofó a aquest sentit acte, va intervenir Sebastià Serrano, Catedràtic de Lingüística de la Universitat de Barcelona, mestre i amic de Capdevila en un Saló Víctor Siurana ple a vessar. Tot seguit, es va donar per inaugurat el Simposi i es van iniciar les ponències i comunicacions realitzades, totes elles, a la Sala de Juntes del tercer pis.

Així doncs, es va debatre sobre la representació d’allò local, del localisme emergent en el marc de la globalització actual. En efecte, allò que s’anomena glocalisme o glocalització, però des de diversos camps, àmbits i perspectives: la literatura, la història, el patrimoni i la festa popular, els mitjans audiovisuals, la gastronomia, les fires i mercats, la ficció festiva, etc. La interdisciplinarietat i l’actualitat entorn les quals s’han centrat les ponències i comunicacions evidencien la rellevància social i patrimonial, present i futura, de les dinàmiques localistes.