I Jornada de Llengua i Literatura Catalanes per a Batxillerat

“Una aproximació lúdica a la filologia es tan possible com necessària”, afirma l’escriptor Màrius Serra.

Download Pdf
DSC00363
Foto: Facultat de Lletres

 

 

La universalitat i la interdisciplinarietat de les llengües és quelcom incontestable, i més en una societat global i permanentment connectada com l’actual. En aquest sentit, l’afany i el compromís de la Facultat de Lletres amb el coneixement, protecció i dignificació de les llengües és entomat amb la responsabilitat i la consciència social que correspon, fent incidència en el valor de les Humanitats i les Lletres també entre els més joves.

Així és com la I Jornada de Llengua i Literatura Catalanes per a Batxillerat, organitzada pel Departament de Filologia Catalana i Comunicació amb la col·laboració de l’Institut de Ciències de l’Educació i dels Serveis Territorials d’Ensenyament, ha engegat amb il·lusió una iniciativa per donar a conèixer la importància de la llengua i la literatura catalanes.

La jornada ha començat amb la conferència del reconegut escriptor, lingüista i filòleg Màrius Serra, membre també de l’Institut d’Estudis Catalans. Serra ha fet reflexionar de manera imaginativa sobre la necessitat i el valor immaterial de la llengua i la literatura als més de 130 alumnes de diversos centres de les Terres de Lleida que han ocupat el Saló Víctor Siurana. En aquest sentit, l’escriptor ha afirmat que el coneixement de la llengua és imprescindible per tenir criteri i per acostar-se a la lectura o a la producció literària. La paraula, ha remarcat, pot oferir un gaudi immens per a aquell qui la sap apreciar, i el seu coneixement ens allunya de l’estupidesa.

Per acabar, Serra ha ofert als presents un tast del seu Enigmàrius, el concurs diari que organitza a Catalunya Ràdio i que ha aconseguit un ressò mediàtic molt important. Els tres alumnes guanyadors han estat guardonats amb un llibre signat pel mateix escriptor.

Després de la intervenció de l’escriptor, l’estudiantat, en grups, ha participat en dos dels cinc tallers simultanis que s’han organitzat per tal que poguessin gaudir d’experiències diverses relacionades amb la llengua i la literatura. Aquests tallers han permès, per exemple, entendre i jugar amb l’arquitectura de les llengües, crear literatura a través de la poesia visual, aprendre la importància de la mètrica en les cançons actuals i en la producció musical, i descobrir la tècnica per recitar i interpretar poemes.  Precisament, d’aquest taller ha sorgit la darrera activitat de la Jornada: un recital de poemes per part d’alguns alumnes que han pogut posar en pràctica els seus nous coneixements.

Ha estat, doncs, una experiència en què els organitzadors han volgut apropar els estudiants a la filologia catalana oferint-ne una visió distesa i divertida, alhora que instructiva.