Les sèries de TV encara estereotipen les dones de talla gran

Segons un TFG premiat per la Facultat de Lletres en el seu 50è aniversari

Tot i que els mitjans de comunicació de masses s'esforcin a mostrar la dona de forma més inclusiva i que la presència de personatges femenins de talla gran en sèries de televisió hagi augmentat, la representació d'aquestes dones encara està molt basada en estereotips. Així ho posa de manifest el Treball de final de grau (TFG) de Rosa Martin Sarroca, graduada en Estudis Anglesos, que ha estat premiat com el millor entre els deu que van optar al Premi de millor TFG de la Facultat de Lletres que posés en relleu els valors propis de les Humanitats, i que va ser impulsat amb motiu del 50è aniversari del centre.

Plus-Size Female Bodies on the Small Screen: A Perpetuation of Stigmas or a Step Forward Towards Inclusivity?, tutoritzat per la professora Katerina Valentova, ha analitzat la representació de personatges femenins grassos a partir de cinc personatges de les sèries de televisió nordamericanes Girls (2012), Insatiable (2018), Euphoria (2019), Sweet Magnolias (2020) i l'anglesa, My Mad Fat Diary (2013).

Els resultats de la recerca han confirmat que, tot i que en la societat actual, els cossos femenins són més diversos que mai, els mitjans de comunicació de masses no aconsegueixen donar una visió prou àmplia i realista d'aquesta diversitat. La representació de les dones de talles grans en sèries de televisió incloses les de plataformes de streaming, es basa en estereotips com ara que són persones romànticament indesitjables i sexualment no atraients, golafres i/o sense control sobre el menjar, mentalment inestables, maldestres i ridícules, representades sempre en contrast amb els personatges esvelts, adaptant rols de la companya tímida i acomplexada, mare nodridora o germana protectora.  "Encara hi ha molta feina per crear un discurs lliure de clixés i que encoratgi les dones a sentir-se còmodes dins la seua pell", expliquen Martin i Valentova que rebran un premi de 700 i 300 euros, respectivament.

El jurat, format per l'equip de deganat i dos exalumnes de la Facultat, ha valorat positivament que s'hagi tractat un tema d'especial interès en la societat actual, que inclou també la perspectiva de gènere i atén una mirada pluridisciplinària. El plantejament i el marc teòric estan correctament desenvolupats, empra una metodologia adient per a l'anàlisi de personatges protagonistes de la ficció audiovisual contemporània. A més, afegeix el jurat, formalment, cal destacar el bon ús d'una llengua estrangera com a eina d'expressió.

(notícia premsa UdL)