ENTREVISTEM MARIA PETIT, ALUMNA DE PRIMER DEL GRAU DE FILOLOGIA CATALANA

Entrevistem Maria Petit, alumna de primer grau de Filologia Catalana

"Espero que puguem tornar a la normalitat com més aviat millor i puguem fer vida universitària amb els nostres nous companys"

La Maria Petit és alumna a la Facultat de Lletres de la UdL al Grau de Filologia Catalana. En aquesta entrevista ens explica com està vivint la seva experiència com a estudiant de primer curs en plena pandèmia.

Per què vas escollir el grau de Filologia Catalana?

Vaig pensar que seria una bona opció perquè totes les assignatures són encertades al grau i cada una d’elles té una guia docent molt àmplia. Això converteix la carrera en un grau molt complet i exhaustiu en l’àmbit de la llengua i la literatura catalanes. A més, també hi ha assignatures d’occità que donen una visió extensa d’aquesta llengua i cultura.

D'on ets? Si ets de fora de Lleida, com has gestionat l'assistència a les classes i el pis?

El meu domicili familiar és a Vilagrassa, però des que vaig començar la universitat, entre setmana estic en un pis de Lleida que he llogat amb amics de l’institut.

Tenint en compte que, actualment, la majoria de dies he de fer classes presencials, seria complicat venir des del meu poble cada dia. Aquest pis també m’ha servit per tenir un espai d’estudi i tenir més concentració a l’hora de fer feina de la universitat.

Com has viscut el canvi del batxillerat a la universitat amb la COVID-19?

El final de segon de batxillerat ja va ser estrany i ens va tocar acostumar-nos a fer classes virtuals i, fins i tot, exàmens. Afortunadament, van adaptar la selectivitat a la situació, ja que no havíem pogut acabar el curs amb les condicions habituals.

Per tant, quan vaig començar primer a la universitat, no hi va haver un canvi dràstic perquè seguíem fent la majoria de classes de forma virtual. El que sí que va canviar va ser la relació amb els companys i els professors, que tots resultaven desconeguts.

Quins són els principals avantatges i inconvenients de fer les classes online?

Des del meu punt de vista, hi ha molts més inconvenients que avantatges en les classes virtuals. L’únic avantatge que s’hi pot trobar és la comoditat que comporta fer les sessions des de casa i no haver de desplaçar-se fins a la universitat. No obstant, això comporta no veure’s amb els companys, fet que dificulta la interrelació i que puguem conèixer-nos com amics. També fa que no hi hagi confiança amb ells ni amb els professors, ja que les classes a través d’una pantalla són fredes i no es pot connectar entre les persones de la mateixa manera que cara a cara. D’altra banda, a les persones tímides els costa encendre la càmera de l’ordinador i mostrar-se i, conseqüentment, també els és dificultós participar a classe, cosa que potser farien més sovint si hi hagués l’ambient més còmode de la classe presencial.

Com ha afectat la virtualitat a la cohesió del grup classe i a l'hora de conèixer als teus companys?

Com ja he dit, el fet de veure’s només a través d’una pantalla fa pràcticament impossible que els companys connectin entre ells i hi pugui haver relacions d’amistat o de confiança. Que no hi hagi confiança entre els companys també afecta a l’hora de fer treballs en grup, ja que es desconeix la manera de treballar dels altres o no es té la suficient seguretat per proposar treballar junts.

Com esperes que siguin els propers cursos de la teva etapa universitària?

Crec que parlo en nom de tots els alumnes al dir que espero que puguem tornar a la normalitat el més aviat possible i puguem fer vida universitària amb els nostres nous companys. També que puguem tornar a fer les classes amb una presencialitat total i poder tenir una relació més directa amb el professorat.