“El repte de les Facultats de Lletres és formar persones amb esperit crític”

Entrevistem Joan Josep Busqueta

Joan Josep Busqueta és professor d’Història de la Universitat de Lleida.

- Com van ser els teus inicis a la Facultat de Lletres?

Després d'haver estat donant classes al grau d'Història a la Universitat de Barcelona, em vaig presentar al concurs per aconseguir una plaça a la Facultat de Lletres de la UdL com a professor per al curs 1990-1991. La vaig guanyar i em va fer molta il·lusió venir a la Universitat de Lleida com a docent. Vaig ser l'encarregat d'impartir Història Medieval d'Espanya i Història de les Institucions Medievals.

- Com era l’ambient de l’època?

En estar tots els estudis de Lletres en el mateix edifici hi havia molta diversitat de gent amb la qual tenies contacte directe. La meva companya de despatx, per exemple,  era professora de Filologia Hispànica. Estava acostumat a compartir els espais amb companys del mateix grau i  em va agradar molt el fet de trobar-me gent dels diferents àmbits de les Lletres en el mateix edifici, compartir amb altres persones vivències i parlar de temes que podien afectar el conjunt de la universitat.

- Recordes algun esdeveniment significatiu d’aquests primers anys?

Recordo especialment quan al final de l'any 1991 es va produir el decret de la Generalitat que va provocar la restauració i la independència de la Universitat de Lleida de la Universitat Autònoma de Barcelona. En aquell moment es van marcar les fites bàsiques i importants d'aquella antiga primera universitat catalana. Aquest esdeveniment em va fer sentir més integrat i orgullós de formar part d'aquesta institució amb tanta història al darrere.

Un altre esdeveniment significatiu va ser quan vam commemorar el 700 Aniversari de la Universitat de Lleida. Es van celebrar molts actes i es van impulsar molts estudis sobre la història d’aquesta universitat.

- Quins records tens de la teva època com a degà de la Facultat?

Els sis anys que vaig  ser degà (2010-2016) van ser molt interessants perquè va ser una oportunitat de conèixer de primera mà la complexitat de tirar endavant estudis de Lletres tan diversos.  Recordo que vam fer la celebració dels quaranta anys  de la Facultat i la determinació que vam prendre de portar part dels estudis de Comunicació Audiovisual a les instal·lacions del Magical Media. Els estudis necessitaven més infraestructures i Magical Media compta amb els espais i tecnologia necessaris perquè els alumnes puguin desenvolupar les activitats pràctiques notablement.

- Com ha canviat l’educació universitària durant els últims anys?

Hi ha hagut molts canvis, però sens dubte un dels més significatius ha estat el Pla Bolonya. Els professors vam passar d'explicar una assignatura durant un curs a haver d'adaptar-la per explicar-la en un període més curt. Crec que en l'àmbit de les Lletres aquest canvi no ha estat bo, perquè es necessita temps per llegir, reflexionar i madurar. També vam passar d'oferir titulacions de cinc anys a quatre anys. Personalment, continuo sent més partidari de l'ensenyament d'abans, el qual permetia gestionar millor les assignatures i l'aprenentatge dels alumnes.

- Quins reptes creus que haurà d’afrontar la Facultat de Lletres en el futur?

Les facultats de Lletres sempre tenen un repte gran i és enfrontar-se amb un model de societat que prima la rendibilitat immediata. Per tant, s'ha de continuar defensant una manera d'entendre el món i la necessitat de formar persones que vagin més enllà, que tinguin esperit crític davant de l'homogeneïtat amb la qual vivim i que se'ns imposa. Tot això sense ser victimistes perquè no serveix de res, s'ha de lluitar i ser creatius per tal de fer atractives les nostres titulacions.