Les torres de la primera edat del ferro, objectiu de la campanya a Gebut

Les excavacions, amb un equip de 25 persones, es desenvolupen fins el 21 de juliol

L'excavació de les torres quadrangulars de la primera edat del ferro (segle VII abans de Crist) és una de les prioritats de la campanya d'aquest estiu al jaciment ibèric del Gebut (700-200 aC), al terme municipal de Soses. Unes 25 persones, entre estudiantat i membres del Grup d'Investigació Prehistòrica (ARQHISTEC-GIP) de la Universitat de Lleida (UdL) i de l'empresa Iltirta Arquelogia, participen als treballs, que han arrencat aquest dilluns i continuaran fins el proper 21 de juliol.

L'excavació es desenvolupa principalment en l'àrea nord del poblat, al sistema defensiu i la zona industrial, dedicada possiblement a la producció de vi i a l'emmagatzematge. Tots aquests nivells se situen entre la primera edat del ferro (s. VIII aC) i l'Ibèric ple (segles IV-III aC). A banda de les torres, una d'elles descoberta en la campanya de l'any passat, l'equip continuarà delimitant la muralla al vessant nord del turó, intervindrà en les estances que conformaven el complex industrial i vol finalitzar l'excavació de l'hàbitat més antic conegut fins ara en aquest oppidum (poblat fortificat en alt).

Les excavacions s'emmarquen en el Curs teòrico-pràctic d'arqueologia ibèrica de la Universitat d'estiu de la UdL. Organitzat pel grup de recerca ARQHISTEC-GIP, en col·laboració amb l'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Soses, el curs permet a l'alumnat introduir-se al conjunt de tasques que comporta la recerca arqueològica sobre el terreny.

En aquesta ocasió, l'estudiantat prové de les universitats de Lleida, Barcelona, Autònoma de Barcelona, Complutense de Madrid i Sevilla. Al jaciment aprenen excavació pràctica i totes les tasques del registre arqueològic: fitxes documentals, planimetria, rentat de terres per flotació o columna, i tria i classificació de les mostres aparegudes. També realitzen sessions teòriques i visites a altres jaciments de la zona.

(Noticia: Premsa UdL)